ارزش سنگ کوارتز
نوشته شده توسط : javaneh

ارزش سنگ کوارتز چگونه تعیین است؟

برای شناسایی ارزش آن، راه قطعی و حتمی وجود ندارد.خواص سنگ آکوامارین از این رو از چندین راه و به صورت تلفیقی از روش‌های سنتی و استفاده از ابزارهای پیشرفته برای تشخیص سنگ کوارتز استفاده می‌کنند. شناسایی کوارتز اصل سخت است؛ زیرا رنگ آن در زیر تابش و گرما تغییر می‌کند و در بعضی از مواقع با رزین یا فویل مخلوط می‌شود. این مسئله باعث وفور کوارتز مصنوعی در بازار شده است. در ادامه شما را با راه‌های شناسایی سنگ سیلیس کوارتز  آشنا می‌کنیم.

  1. شکل و برش

به دلیل وجود رنگ‌های شکننده در کریستال‌های Quartz می‌توان برای به حداکثر رساندن رنگ‌ها، آن را برش داد. سنگ کوارتز دارای اندازه‌های فانتزی است.

  1. میزان درخشش آن

بهترین سنگ کوارتز نوعی است که شفاف باشد و بتواند نور را از خود عبور دهد. نمونه‌های نیمه شفاف، نور را خیلی ضعیف از خود عبور می‌دهد. بهترین نوع سنگ گوارتز با نام کوارتز تمیز شناخته می‌شود.

  1. رنگ

رنگ‌های بنفش، سیاه، صورتی و قهوه‌ای نیز از این ماده وجود دارد که با نام کوارتز کریپتوکریستال شناخته می‌شوند. طلوع و غروب خورشید بهترین زمان برای دیدن رنگ‌های عقیق است. سنگ کوارتز شفاف بیشترین ارزش را در بین افراد دارد.

انواع سنگ کوارتز (Quartz)

کانی کوارتز بسیار مقاوم و بادوام است و بعضی از نمونه‌های آن به وفور در طبیعت موجود است؛ اما بعضی از آن‌ها بسیار نادر و قیمتی هستند. پس در جواب سوال آیا سنگ کوارتز قیمتی است؟ می‌توان گفت که نمونه‌های نادر و کمیاب این سنگ قیمتی و با ارزش هستند. این نوع به طور کلی دارای دو دسته بزرگ با نام‌های ماکروکریستال و کریپتوکریستال است که هر کدام به نمونه‌های دیگر تقسیم می‌شوند.

1) معرفی سنگ آمیتیست (Amethyst)

این نوع سنگ که به رنگ ارغوانی در طبیعت یافت می‌شود، جزء سنگین‌ترین نوع سنگ‌های کوارتز می‌باشد. رنگ ارغوانی آن موجب محبوبیت چند برابر این سنگ شده است و رنگ زیبای آن، نشانه وجود آهن در آن است. همچنین جالب است بدانید این سنگ به عنوان سنگ متولدین بهمن ماه شناخته می‌شود.

2) معرفی سنگ کریستال (Rock Crystal)

سنگ کوارتز برای ساخت نگین، تسبیح، زیورآلات زیبا و چشم نواز، حکاکی و … استفاده می‌شود. وجود برخی از ناخالصی‌ها مثل روتایل بر روی آن، زیبایی آن را تا چندین برابر افزایش داده است.

3) آمیترین (Ametrine)

سنگ آمیترین ترکیبی از رنگ‌های بنفش ارغوانی و طلایی است که از شفافیت خوبی برخوردار است. تمامی این رنگ‌ها داخل یک بلور به هم دیگر چسبیده‌اند و این سنگ را به وجود آورده‌اند.

4) آونتورین (Aventurine)

رایج‌ترین نوع سنگ سیلیس کوارتز، آونتورین سبز رنگ است. البته این سنگ به رنگ‌های قهوه‌ای، زرد، خاکستری و آبی نیز دیده می‌شود. این سنگ دارای درخششی موجی شکل و ناخالصی‌های میکا است. این ویژگی خریداران این نوع سنگ را افزایش داده است.

5) کوارتز آبی (Blue Quartz)

کوارتز آبی جزء سنگ‌های کمیاب و نادر است که نوع کریستالی آن به ندرت یافت می‌شود. کوارتز آبی از طریق پرتو افکنی، رنگ آبی آسمان را به خود می‌گیرد و به همین دلیل جزء یکی از زیباترین سنگ‌های جهان است.

6) چشم ببر (Tiger’s Eye)

چشم ببر که نام دیگرش شاتویانت است، نوعی سنگ کوارتز ایرانی است که رشته‌ای از رنگ‌های زرد، قرمز و آبی در آن مشاهد می‌شود. اگر این سنگ را به صورت کابوشن تراش دهید، کوارتز گربه‌ای به وجود می‌آید.

7) سیترین (Citrine)

این نوع سنگ سیلیس کوارتز با توجه به مقدار آهنی که درونش وجود دارد، در طیف رنگی زرد تا قهوه‌ای وجود دارد. این نوع سنگ بسیار کمیاب است.

کوارتز در کجا یافت می‌شود؟

این نوع سنگ در سراسر دنیا وجود دارد و کریستال‌های آن توانایی شکل گرفتن در اندازه‌های بزرگ چند متری و وزن بالای صد کیلوگرمی را دارا هستند. امروزه برزیل یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های کوارتز شفاف است. این کشور این نوع کانی را از بین رسوبات رودخانه‌ای استخراج کرده و فقط ۱۰ درصد از آن در صنایع الکترونیکی قابل استفاده هستند. قطب‌های تولید کوارتز شامل موارد زیر است:

  1. آمیتیست: زامبیا، چک و اسلواکی، آمریکا، اتریش، برزیل و کوه‌های اورال؛
  2. کوارتز شفاف: ماداگاسکار، ژاپن، کوه‌های آلپ، برزیل و آمریکا.

https://chaav.ir/blog/17-%D9%85%D9%87%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86+%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%B9%D9%82%DB%8C%D9%82+%DB%8C%D9%85%D9%86%DB%8C%7C+%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C%E2%80%8C%D8%AF%D9%87%D9%86%D8%AF%D9%87+%2B%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B5+%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C

 

کاربرد کوارتز چیست؟

به طور کلی کوارتز به دلیل داشتن ویژگی‌هایی مانند سختی به عنوان پر کننده در تولید لاستیک، رنگ و بتونه استفاده می‌شود. همچنین از این محصول در صنایع راه آهن و معدن بهره گرفته و از کوارتز ماسه‌ای برای زمین گلف، زمین‌های والیبال و زمین بیسبال استفاده می‌کنند. در ادامه شما را با برخی از کاربردهای این محصول آشنا می‌کنیم.

  • جواهرات و سنگ های قیمتی

قرن‌هاست که کوارتز در تولید جواهرات به عنوان سنگ‌های قیمتی استفاده شده است. ماهیت سخت، جلاپذیر، کریستالی و محکم کوارتز، آن را به یک ماده فوق‌العاده و ارزشمند تبدیل کرده است.

  • صنعت نسوز

ماسه کوارتز به دلیل الکتریسیته محض و مقاومت در برابر گرما در تولید آجرهای نسوز استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یک شار برای ذوب کردن لبه‌های خام روی فلزات پس از ریخته‌گری، کاهش یا حفاری آن‌ها کاربرد دارد.

  • مواد ساینده

سنگ سیلیس کوارتز به دلیل سختی (سختی نسبت به اکثر مواد معدنی گیاهی) و مقاومت در برابر خوردگی، یک ساینده قابل توجه محسوب می‌شود. همچنین برای سندبلاست، پاک کننده‌های شستشو و سنباده‌زنی استفاده دارد.

  •  الکترونیک

کریستال‌های کوارتز در الکترونیک مورد استفاده قرار می‌گیرند. کریستال‌های کوارتز سال‌ها برای ارائه فرکانس دقیق برای همه فرستنده‌های رادیویی، گیرنده‌های رادیویی، فرستنده‌های GPS و سیستم‌های کامپیوتری مورد استفاده قرار گرفتند. این مسئله از این حقیقت ناشی می‌شود که کریستال کوارتز با کمک حداکثر حلال‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد و تا صدها درجه فارنهایت کریستالی می‌ماند.





:: بازدید از این مطلب : 268
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 12 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: